Lähetä palautetta
 
 

Anna palautetta Ympäristöosaava ammattilainen -palvelusta

Otamme mielellämme vastaan palautetta verkkopalvelusta, esimerkiksi sisällöistä ja käytettävyydestä. Halutessasi voit myös jättää yhteydenottopyynnön tällä lomakkeella. Kiitos!





Ruoanvalmistus

Ruoanvalmistuksen energiatehokkuutta voi parantaa valitsemalla sopiva laite ja valmistusastia ruoan määrän ja valmistustavan mukaan sekä käyttämällä laitteita järkevästi.

  • Esilämmitä uunit ja padat ennen ruoan valmistamista
  • Keitä vähässä vedessä ja kuumenna kerrallaan vain tarvittava määrä
  • Käytä kansia
  • Hyödynnä patojen ja uunien jälkilämpö (energiansäästö 10-20 %)

Ruoanvalmistuslaitteiden, kuten liesien, uunien ja patojen energiatehokkuutta kuvaa hyötysuhde (%), joka kertoo miten suuri osuus käytetystä energiasta hyödynnetään ruoan lämmittämiseen. Laitteiden energiatehokkuus ei siis ole pääteltävissä liitäntätehosta, vaan erilaisten ja etenkin eri-ikäisten laitteiden kyky hyödyntää energiaa tehokkaasti vaihtelee suuresti.

Liedet

Liesistä energiatehokkaimpia ovat induktioliedet (90%) ja infrapunaliedet (80%), kun perinteisten valurautaliesien energiatehokkuus on usein vain 35 prosentin luokkaa. Nopeat induktioliedet sopivat erityisesti ravintoloihin, mutta niiden käyttöönotto vaatii usein myös keittoastioiden uusimisen. Energiatehokas liesi lämmittää ympäristöään vähemmän (hukkalämpö), jolloin myös keittiön jäähdytystarve on vähäisempi.

Padat

  • Sekoittavien, ulkovaipaltaan kokonaan eristettyjen patojen hyötysuhde on noin 85 %, perinteisten noin 60 %.
  • Pataruokien valmistuksessa suuri osa energiasta kuluu padan ja ruoan lämpötilan nostamiseen. Valmiiksi lämpimällä padalla kannattaa valmistaa useita peräkkäisiä kypsennyseriä, jolloin energian käyttö tehostuu.
  • Täysi pata kuluttaa annosta kohti vähemmän energiaa kuin vajaasti täytetty pata. Kullekin valmistuserälle kannattaa siis valita mahdollisimman sopivan kokoinen kypsennysastia.
  • Kannen käyttö etenkin haudutusvaiheessa ja korkeilla lämpötiloilla pienentää merkittävästi padan energiankulutusta.
  • Sekoittimen käyttö säästää energiaa, koska sekoittuessa lämpö siirtyy tehokkaammin ja tasaisemmin ruokaan. Tämä vähentää kypsennyshävikkiä ja ruoan kiinni palamista padan pintaan, mikä helpottaa myös pesua.
  • Hyödynnä jälkilämpö, sammuta pata ennen ruoan valmistumista.
  • Keiton valmistus on energiatehokkainta ja nopeinta kuullottamalla ensin kasvikset kuumennetussa padassa ja lisäämällä vasta sitten neste.

Uunit

  • Uuni on energiatehokas, jos sitä käytetään täytenä. Kun uunissa kypsennetään vain muutamia vuoallisia, on energiankulutus moninkertainen verrattaessa täysiin täyttömääriin.
  • Myös sopivan kokoisten kypsennysastioiden valinta on tärkeää: liian syvien paistovuokien käyttö suurilla vuokatäytöksillä kasvattaa energiankulutusta, kypsennyshävikkiä ja kypsennysaikaa.
  • Laadukkaan kypsennystuloksen saavuttamiseksi kannattaa hyödyntää laitteen automatiikka ja tallentaa kaikkien ruokalistan tuotteiden kypsennys omiksi ohjelmiksi uuniin
  • Uunin esilämmitys kuluttaa paljon energiaa. Uunilla on näin ollen parasta valmistaa useita ruokaeriä peräkkäin. Kun uunikammio ja boilerissa oleva vesi ovat valmiiksi kuumia, esilämmitys vie vähemmän aikaa ja energiaa.
  • Hyödynnä jälkilämpö, sammuta uuni ennen ruoan valmistumista.
  • Uunia ei pidetä tarpeettomasti päällä.
Uunia käytettäessä tulee välttää turhia oven avauksia ja käyttää paistolämpömittaria.